Zonnepanelen

Hoe duurzaam is onze stroom

Hoe duurzaam is de stroom die de gemeente Lelystad inkoopt, dit is de basis voor onze schriftelijke vragen aan het college. In de pers verschenen berichten dat ziekenhuizen, universiteiten en musea kiezen voor "vieze stroom". Dit deed ons afvragen welke keuze de gemeente Lelystad hierbij gemaakt heeft en hoe wij hier (indien nodig) iets aan kunnen doen.

In 2015 heeft het onderzoeksbureau SUMO een onderzoek gedaan naar de inkoop van elektriciteit door gemeenten, waaruit bleek dat slechts 103 gemeenten hun stroom echt duurzaam inkochten. Dit terwijl er afspraken zijn, tussen de landelijke overheid en de gemeenten, om in 2015 hun stroom duurzaam in te kopen. Soms lijkt de inkoop duurzaam, maar blijkt het in werkelijkheid "vieze stroom" te zijn die door middel van GVO's (Garanties van Oorsprong uit Denemarken, Noorwegen of IJsland) "groengewassen" is.

Reden genoeg voor ons om het college hier vragen over te stellen. Per slot van rekening heeft de gemeente hierbij ook een voorbeeld functie.

Zie de bijlage voor onze vragen