Bert de Beer, voormalig fractie-assistent van GroenLinks in Lelystad, heeft de afgelopen jaren ontzettend veel betekend voor onze afdeling. Daarom heeft het bestuur besloten hem op de algemene ledenvergadering van 30 oktober 2019 te benoemen tot erelid.

Bert de Beer is al langer lid van GroenLinks, maar werd actief tijdens de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2014. Hij heeft ons toenmalige campagnepand, de zogeheten “wisselwinkel”, vele uren bemand. Na deze verkiezingen werd Bert fractie-assistent van onze raadsfractie. Omdat hij met iedereen goed overweg kan en als bijzondere eigenschap heeft dat hij altijd vriendelijk is maar ook vastberaden, kreeg hij in de gemeenteraad veel voor elkaar, vooral op het gebied van duurzaamheid.

Zo was hij betrokken bij de plannen voor omgekeerd inzamelen, bracht hij het belang van natuur en landschap in de nieuwe omgevingsvisie onder de aandacht en bedacht een manier om zonnepanelen op openbare gebouwen te financieren.

Aan het einde van de vorige raadsperiode was Bert door ziekte helaas tijdelijk uit de running, en werd toen door zijn fractiegenoten erg gemist. Maar zodra hij kon, was hij er weer. In de verkiezingscampagnes van 2018 en 2019 hielp hij mee met huis aan huizen door weer en wind, bracht als vanouds flyers rond en hield de campagneleider scherp waar nodig.

Toen begin 2019 de twee fractie-assistenten van de gemeenteraad naar de provinciale staten verhuisden, schoof Bert weer aan om de gaten in de fractie op te vullen, ondanks het feit dat hij er eigenlijk niet fit genoeg voor was.

Vooral dit laatste vond het bestuur reden genoeg om Bert de Beer tot erelid van onze afdeling te benoemen. Aangezien Bert ook erg aanstekelijk kan vertellen, heeft het bestuur hem gevraagd om tijdens de ALV een korte lezing te geven over het Natuurpark, waar hij ook vrijwilliger is. Na zijn presentatie ontving Bert uit handen van de voorzitter en secretaris een oorkonde en een doos chocolade.