“Burgers organiseren zich in toenemende mate los van de traditionele instituties. De mogelijkheden voor centrale sturing en controle door de overheid zijn in deze nieuwe maatschappelijke ordening aanzienlijk afgenomen. Binnen de netwerksamenleving zijn overheden niet langer centrale actor, maar zijn zij partner bij uitoefening van publieke taken en bevoegdheden. (….) De drempels voor verandering blijken hoog. (….) De schurende logica’s tussen burgers en beleidsmakers confronteren de leefwereld van burgers met de systeemwereld van beleidsmakers.”

Dit is geen citaat uit een activistisch burgerpamflet, maar uit de concept visie “Open Overheid” van het ministerie van BZK.
Een leerzaam werkbezoek van de raad aan Atolplaza leerde ons op 12 april j.l. hoe complex die netwerksamenleving van overheid, professionals en burgers is, maar ook hoeveel “zelfsturing” daarin al plaatsvindt. Hoog tijd dus – en zeker niet in de eerste plaats omdat er minder geld is - om je nog eens te bezinnen op de rolverdeling.

Vorig jaar dienden PvdA en GroenLinks een motie in om het college van BenW uit te nodigen hierover na te denken en met voorstellen voor verandering te komen. Het antwoord luidde op 7 februari (te kort door de bocht, maar in essentie wel): “Wat wilt u eigenlijk?” PvdA en GroenLinks pakken de handschoen op en werken nu aan een initiatiefvoorstel. Als we een begin daarvan op papier hebben nodigen we graag anderen  uit om daar verder aan mee te doen. Veel gemeenten die met die nieuwe verhouding tussen overheid en burgers bezig zijn beginnen met …. het schrijven van een nota. Van Jim Diers (lang “Director Neighbourhoods” in Seattle, Volkskrant 25 maart) weten we dat dat niet echt helpt. Hij verzon 7 principes voor succesvol werken in wijken en buurten en ging daarmee aan de slag. Dat is een benadering die ons aanspreekt. Participatiekwesties tussen gemeente, maatschappelijke instellingen en burgers gaan in de eerste plaats over houding, een manier van werken. Of zoals een opbouwwerker van St. Welzijn mij in Atolplaza vertelde: “Werken vanuit de kracht van bewoners? Ik kan niet eens anders. Dat zit in mijn genen!”. Als we toch eens die genen als een virus kunnen verspreiden over de stad en haar instituties …..

We houden ons zeer aanbevolen voor goede voorbeelden, suggesties voor de aanpak etc.