Dinsdag 13 november wordt de raad voorgesteld besluiten te nemen over de parkeerexploitatie. We schreven al eerder over het bijzondere fenomeen dat parkeren voor vrijwel alle grote en middelgrote steden een winstgevende aangelegenheid is en dat het Lelystad maar niet lukt om uit de rode cijfers te komen.

Onder leiding van onze eigen raadsrekenmeester Evert Marseille (Mark Rutte kan op dat punt nog wat van hem leren) heeft een raadsdelegatie zich een tijdje op de stoel van het college genesteld. Er is uit allerlei hoeken en gaten van de reserves en voorzieningen geld bij elkaar gesprokkeld. En zie daar: het college legt nu een voorstel neer waarmee de exploitatie  in 2013 sluitend wordt. Het is een zeer wankel evenwicht, met weinig garanties voor de toekomst. Maar we gaan wel in de goede richting. Lang was GroenLinks ongeveer de enige partij die voor privatisering van de uitvoering van het parkeerbeheer was. Nu gaat het er zowaar van komen. Het kan nog een paar stappen beter. De gemeente zou zich echt moeten beperken tot beleid (bijv. capaciteit en locaties), vaststellen van tarieven en een goede controle en het vakwerk aan de vakmensen over laten. Daartoe willen we per motie oproepen. Het is een nog wat vage droom. Maar het zou er zo maar toe kunnen leiden dat parkeren ook hier winstgevend wordt. Een winst die ingezet zou kunnen worden om fiets en OV verder te stimuleren. Of draven we nu door?