LAATSTE NIEUWS: De gemeenteraad heeft in de oordeelvormende sessie TEGEN de komst van het bedrijf van Bentum Recycling, en dus tegen het huidige plan gestemd. Vermoedelijk deels uit electorale overwegingen... GroenLinks was van meet af aan tegen dit project, dat weinig banen, maar veel milieurisico's met zich meebrengt. Gelukkig zijn de andere partijen ook tot inzicht gekomen. Groen Links is blij met de reacties/petities en initiatieven van de Lelystadse burgers: zij zijn het die de Raad tot inzicht hebben gebracht! Een aangepast principe-voorstel over welke soort bedrijven zich wel en niet bij de aan te leggen haven mogen vestigen wordt op 2 juli besproken. Dan wordt ook duidelijk of de 'businesscase' nog houdbaar is..

(Het onderstaand artikel is geschreven op persoonlijke titel d.d. 3 juni 2013, nog voor de 'grote omwenteling bij de coalitie')...

Oftewel: de pittbullmentaliteit van een paar wethouders en gedeputeerden, in Lelystad en bij de provincie. Wat is de reden dat dit college zo hard vasthoudt aan het ‘ontwikkelen’ van de Flevokust? En vorige colleges al net zo, ondanks het afhaken van een projectontwikkelaar (van der Wiel), de procedures tot de Raad van State toe, en voortdurend kritiek vanuit de bevolking. Werkgelegenheid? dat dacht ik niet, dan moet er een veel beter bussiness-plan komen. Lelystad opstoten in de ‘vaart der volkeren’(economische aantrekkingskracht?):  een vaag argument. Lelystad als ‘zware industriestad’?, lijkt me gezien de reputatie van IJmuiden/Beverwijk, en van Rotterdam in mindere mate niet echt een voordeel(In Beverwijk woon je echt 'onder de rook van', met alle hinder vandien, en in Rotterdam is de meeste zware industrie gevestigd ver buiten de woonwijken, nl. op de Maasvlakte), dus dat zullen de argumenten wel niet zijn. Inmiddels staan, naast de biologische landbouw  en veel gewone bezorgde burgers, ook de Zeilacademie’s en de Marina’s in Lelystad op de achterste benen, dus daar kan het college het ook niet echt goed meer doen: Lelystad als watersportstad ‘in de markt zetten’(“ons parkeerprobleem” volgens CitymarketingLelystad)...Dat wordt waarheid met de eindeloze stroom duwbakken van van Bentum bij de sluis, die het de zeilvaart lastig maken om uit te varen. En vervolgens het  rook en stank uitbrakende industrieterrein in het noorden naast de Maximacentrale… we wachten nog op protesten uit Bataviastad, die zit er volgens mij ook niet om te springen...

 Een ‘visionaire’ vooruitblik over 5 jaar in de vorm van een persbericht (in de Flevopost?):

“ naast de torenhoge bergen AEC-as van van Bentum (inmiddels alweer failliet verklaard), aan de rand van een haveninsteek zonder goede bestrating en kademuren, staat er nog een asfaltfabriek met veel hopen nog niet gerecycled steenkoolteerasfalt vanwege opstart- en vergunningsproblemen, een opslag voor laag radio-actief ziekenhuisafval, een betoncentrale en een vetsmelterij. En een afgewerkte olieopslag van een dubieus in het buitenland gevestigd concern. En heel veel braakliggend terrein, waar volgens het college een ‘sucsesvolle’ containerterminal gevestigd zou worden. Een treurig gezicht, en een aanfluiting  voor Lelystad als groene en rustige stad aan het water. Het aantal arbeidsplaatsen was het eerste jaar 120 (alle bij van Bentum), nu na het faillissement nog 33 bij de overige bedrijven…  De aan- en afvoerweg naar de A6 is inmiddels aan renovatie toe vanwege de vele vrachtwagens van de firma X, bij de start van het project overgenomen door van Bentum, want het vervoer van AEC-as uit het noorden  en oosten was toch sneller per wegverkeer. De biologische landbouw in de omgeving heeft grote moeite met het SKAL keurmerk, vanwege ernstige vervuiling.. De schoonmaakkosten voor het failliete van Bentum-terrein bedragen geschat zo’n 53 miljoen €.”

Het zou zomaar waar kunnen worden, en dan heb ik het nog niet over de milieuproblemen gehad. Die zijn navenant, want de Omgevingsdienst, de controlerende instantie heeft inmiddels geen geld meer voor voldoende controle. Lelystad is het afvoerputje van de randstad geworden. Horen we volgens de huidige wethouder ‘toch nog echt bij de randstad’…

Bart van der Kolk