Met het beproefde Wereldcafé concept heeft de fractie van GroenLinks gisteren aandachtspunten meegekregen voor de komende raadsperiode. De ca. 20 aanwezigen hebben voor een viertal thema’s (zorg, buurt, duurzaam en veelkleurig Lelystad) aandachtspunten geformuleerd waarmee de fractie de komende raadsperiode aan de slag kan.
In een eerste ronde werd in 4 groepjes (één per thema) de vraag beantwoord: Waar loop je tegenaan. Vervolgens wisselden de aanwezigen van groepje en moesten ze verder gaan met het uitwerken van de punten van de vorige groep. Hierbij kwamen 3 vragen aan bod: Wat is herkenbaar? Welke patronen en gemeenschappelijke uitdagingen zie je? En Wat is de hamvraag?
Tot slot ging iedereen weer terug naar zijn eerste groepje en moest je de geformuleerde punten uitwerken tot concrete acties voor de fractie: Hoe nu verder? Tips en best-practices.
Zorg
Gebrek aan aansluiting formele zorg en informele zorg. Drive moet zijn: samenwerking. Hamvraag: wat doe je met de problemen/gaten die vallen door de bezuinigingen? Andere benadering: wat kan er wel? Met een systeem van samenwerking, innovatieve aanpak. Aandacht voor mantelzorgers. Burgers meenemen in het kantelproces. Heldere visie gemeente. Als je weet wie je bent weet je hoe je moet anticiperen!
Buurt
Gemeente doet minder in de buurt, bewoners mogen het niet zelf doen. Daarom: Bij elk beleidsplan nagaan: stedelijke doelgroep, wijk of buurt ? alleen, inspraak of meespraak?
Beperkte inspraak/meespraak mogelijkheden voor bewoners. Daarom: Reglementen beleid openstellen voor bewonersparticipatie (Localism Act / Community Rights).
Wijkindelingen verschillende instellingen lopen niet parallel: grenzen gelijk stellen.
Niet denken in risicobeheersing, maar verzilveren kansen. Cultuuromslag ambtelijk apparaat. Denk in community, niet in geografische termen. Soms moet het doelgroepsgewijs, soms wijk/buurtgewijs.
Duurzaam(e energie)
Hoe verleid je de burger om energie te besparen of duurzame energie op te wekken? Gemeente zelf: voorbeeld geven in energieverbruik; besparingscoach; Streekproductenmarkt; energieambassadeurs.
Groen en Duurzaam tot USP (Unique Selling Point) van Lelystad maken, trekt mensen!
Scholen duurzaam maken, het voorleven. Bewustwording=consumenten=gedrag=goede voorbeelden nodig=overheid/bedrijven=stimuleringsregeling=prikkel om te besparen (verspilling tegengaan=bonus.
Veelkleurig Lelystad
Geen taal-inburgeringsaanbod meer in Lelystad; geen ambulante jongerenwerker meer; geen festival `Lelystad heeft kleur’ meer; bezuinigingen betrokken organisaties.
Hoe gaan we om met samenleving/buurtverschillen? Weer starten: overlegorgaan integratie; als gemeente in contact blijven met de mainstream moslim; gooi het open! uitdaging!; evenwicht tussen overheid en mensen behouden.
De fractie was heel blij met de geformuleerde aandachtspunten / actiepunten. Een aantal bleken zelfs recent al opgepakt te zijn! De overige punten worden meegenomen als basis van hun actieplan voor de komende 4 jaar!