Afgelopen weekend was de tweede editie van Hiswa te water in Lelystad, een prima evenement om onze stad op de kaart te zetten. In de discussies voorafgaand aan de verplaatsing van Hiswa te water van Amsterdam naar Lelystad is steeds sterk benadrukt dat dit evenement een positieve betekenis zou kunnen hebben voor Lelystadse ondernemers en dat zij actief daarbij betrokken zouden worden (voor zover de gemeente daarin een rol speelt). Wij kregen dit weekend signalen van verschillende ondernemers dat de gemeente op dat punt belangrijke steken heeft laten vallen.
Zo was er, volgens deze ondernemers, slechts zeer gebrekkige communicatie met hen geweest over de opzet van de Hiswa van dit jaar.
Bovendien was het evenemententerrein zo ingericht dat er voor de (permanente) terrassen van Bataviahaven een volledig gesloten witte muur was opgetrokken, die zelfs doorliep tot voorbij de hoek richting parkeergarage. Bezoekers van de Hiswa konden zo de horecagelegenheden nauwelijks zien, en moesten een eind omlopen als ze er toch zouden willen gaan zitten. De VOC-garage was “omgedoopt” tot VIP-garage. Voor de vaste gebruikers was geen alternatieve oplossing georganiseerd.
Bataviahaven was vanuit de stad gedurende de Hiswa nauwelijks bereikbaar. Bovendien is voor dit evenement de passantenhaven van Bataviahaven een aantal weken dicht. Hierdoor hadden de horeca-ondernemers minder aanloop van hun gebruikelijke klandizie.
Voor onze fractie zijn deze geluiden aanleiding voor een aantal vragen aan het college. Zie daarvoor onderstaande bijlage.