Lelystad en fietsers: het is al jaren een soms wat bijzondere combinatie. Om meerdere redenen: er wordt weinig gefietst in Lelystad. Een van de belangrijkste oorzaken hiervoor is volgens ons het ontbreken van een fatsoenlijk routenetwerk door en om de stad.

Het lijkt erop dat we in Lelystad continu opnieuw het wiel moeten uitvinden als het gaat om verkeer, en dan vooral fietsverkeer. Een wirwar aan bruggen, tunnels, het ontbreken van paddestoelen.. en wie kent eigenlijk (nog) de routes met de 'gele lantaarnpalen' en de hoofdroutes met stippen en blauwe windrozen?

Enkele jaren geleden is het bekende fietsknooppuntennetwerk, met de bekende groen/witte bordjes met daarop nummers, waarmee je je weg kunt vinden, gemeengoed geworden in Nederland. Nu Dronten en Zeewolde binnenkort ook hierop aanhaken, is Lelystad de enige gemeente in Nederland en Belgie zonder fietsknooppuntennetwerk.

Om meerdere redenen, waaronder het bevorderen van het toerisme, het vergemakkelijken voor fietsers op doorreis en het aantrekkelijker maken om de fiets te pakken, wil GroenLinks graag dat ook Lelystad wordt aangesloten op dit netwerk. Daarom stellen we hierover dinsdag in de raadsvergadering vragen aan het college van B&W.

We hopen hier uiteraard een positief antwoord op te krijgen. Mocht dat niet het geval zijn zijn we van plan om verdere actie hierin te ondernemen.