Het is een lastig punt op de agenda van de raad, dinsdag 9 oktober. Het college stelt voor het ontwerp van de multifunctionele accommodatie (brede scholen e.d.) Warande ter hand te nemen en daarmee ruim €700.000 uit te geven om tot de realisatie ervan te komen. De totale kosten bedragen zo’n € 11 miljoen. De exploitatie kent nog onzekerheden. Gezien de bevolkingsontwikkeling en onzekerheid over deelname van enkele partijen dreigt in de eerste jaren in ieder geval een exploitatietekort van zo’n €75.000 per jaar. Niet doen dus en de bestaande noodvoorziening doorexploiteren? Of is er een andere oplossing?

Voorzieningen, zeker scholen, kinderopvang en medische functies, zijn noodzakelijk voor het goed functioneren van een wijk. Ook voor Warande dus. GroenLinks is er dus erg voor dat die er komen. Maar het lijkt of de keuze is: een puur traditioneel gebouw wat van dag één tot het “einde der tijden” hetzelfde blijft, of geen gebouw. Ik ken al vele plekken waar minder dan tien jaar na de realisatie blijkt dat de exploitatie van zo’n gebouw heel lastig rond te krijgen is. Moeten we dat risico nemen?

Op andere plekken in het land zijn inmiddels heel wat andere, flexibeler oplossingen gerealiseerd. Gebouwen met een vaste kern en modules die er tien of twintig jaar aan vast gebouwd worden. Gebouwen die helemaal zo opgezet worden dat ze vijftien jaar geëxploiteerd worden en dus veel goedkoper zijn. Vroeger waren dat veredelde bouwketen.

Klassiek in Lelystad is het voorbeeld van de “Wortelstok”, een keet ooit gebouwd voor vijf jaar bleef het uiteindelijk meer dan 20 jaar staan. En het zag er niet uit. Voorbeelden uit bv. Amsterdam en Amersfoort (zie foto’s) laten zien dat het nu anders kan. Groen Links zou graag zien dat het college even de tijd neemt om daar goed naar te kijken. Het zou er zo maar toe kunnen leiden dat we efficiënter met het schaarse geld om kunnen gaan en dat we flexibeler zijn om in de toekomst veranderingen aan te brengen die we nu niet kunnen voorzien.