Woensdag 3 april was er een bijeenkomst in het Stadhuis over de ontwikkelingen van de Flevokust. Prof. Dr. Michiel Haas van de TU Delft hield een korte lezing en er was gelegenheid vragen te stellen. Het heeft voor GroenLinks de twijfels niet weggenomen. Michiel Haas benadrukte diverse keren dat bij controle op het naleven van milieuwetten en -eisen het ‘bevoegd gezag’ scherp moet controleren, en dat de risico’s bij het opslaan van grote hoeveelheden vervuild materiaal (o.a. AEC bodemas) weliswaar beheersbaar zijn, maar zeker niet uit te sluiten.

Complicerende factor is de extra windbelasting in deze regio en het feit dat Flevoland gemiddeld 4 meter onder NAP ligt (grondwaterpeil). Andere onzekere factor bij het plan is de werkgelegenheid: de gemeente gaat uit van 600-1500 directe arbeidsplaatsen, bij de eerste fase (BRC recycling) gaat het om 100 tot max 150 fte. De verdere invulling van het (milieucategorie 3-5) bedrijventerrein is nog zeer vaag, behalve het plan voor een containerterminal en dat is nu precies geen ‘arbeidsplaatsen motor’: een terminal is grotendeels geautomatiseerd, nog afgezien van de levensvatbaarheid ervan (denk aan de Ceresterminal in Amsterdam, kostte vele miljoenen en er is nooit 1 containerschip gelost of geladen, een paar jaar geleden is het project afgeblazen, het havenbedrijf Amsterdam zo’n 120 miljoen verlies opleverend). GroenLinks is groot voorstander van meer en gevarieerder werkgelegenheid, maar heeft twijfels of dit industrieterrein dat wel oplevert. Zeker gezien de tientallen  miljoenen die in dit project gestoken worden en de verschillende soorten risico’s die deze opzet met zich mee brengt. Ook het imago van Lelystad zou eronder kunnen lijden: zware industrie in een prachtige groene en ‘blauwe’ gemeente. Zolang er niets gebeurt, is er niet zoveel aan de hand, maar 1 klein milieuongelukje, zelfs het feit dat er veel zware industrie komt, kan zowel bedrijven als mensen weerhouden om zich in Lelystad (‘groen, rust en ruimte, Lelystad geeft lucht’) te vestigen. Daarom vindt GroenLinks het jammer dat dit college geen bredere afwegingen gemaakt heeft, of alternatieven heeft ingebracht voor dit bedrijfsterrein. Vergeet niet: Lelystad heeft nog een heel groot ontwikkelingsgebied bij het vliegveld (OMALA terrein) waar ook nog niets uitgegeven is. Het lijkt erop of de aandacht voor het vliegveld verschoven is naar dit nieuwe project. (wordt vervolgd)

Bijlage:  visiedocument TU Delft, Michiel Haas en een PDF van het KEMA uit 2011

Hieronder de link naar  ‘Over Flevoland Gesproken’ van Omroep Flevoland: gesprek met Bart van der Kolk, GroenLinks

http://www.omroepflevoland.nl/kijken/over-flevoland-gesproken/06-04-2013