Vele inwoners zijn dan ook fervent fietsgebruiker in en om de stad, je bent vaak ergens sneller met de fiets dan met de auto. Daar komt bovenop dat lichaamsbeweging als fietsen vele malen gezonder is dan autorijden. Voor deze inwoners staat de fiets dan ook voorop in hun denkwereld, zij kijken naar de stad vanuit het oogpunt van de fietser. Zij kijken naar fietspaden, tunneltjes, fietsbruggen en stallingsplekken en niet naar de snelheid op de dreven of de lege plekken in de parkeergarages.

Doch dit geldt niet voor iedereen. Auto gebruikers kijken naar andere zaken. Zij zijn wel
geïnteresseerd in een parkeerplek op de begane grond in de Zilverpark garage, een kortparkeren plek voor de Deen, de rij voor de betaalautomaat of de 70km op de dreef.

Zo heeft iedereen een andere kijk op de stad en zijn gebruikers.

De winkelier ziet de fiets als een lastig ding, die staat in de weg en ontsiert de straat. De fietser zoekt te vergeefs een goede stallingsplek om misschien wel bij diezelfde winkelier wat te gaan kopen.

Supermarkten eisen (bijna) van de gemeente dat het parkeren van auto’s gratis wordt, maar vragen niet naar om een goede stalling voor die fietser die zijn boodschappentas in zijn winkel komt vullen.

De afdeling marktbeheer bepaalt de inrichting van de markt, en richt zich daarbij op de wensen van de marktkooplieden, wat op zich logisch is, want dat zijn hun klanten. De marktkooplieden zijn, neem ik aan, geïnteresseerd in een mooie plek, waar veel aanloop is en niet in een donker hoekje achteraf. Het gaat per slot van rekening om hun boterham. Voor de marktkooplieden maakt het niet uit, of de klant met de fiets of met de auto komt, als hij maar komt. Het gevolg is dat niemand; de marktkoopman niet en marktbeheer niet aan de fietser denkt. Dus worden fietsenrekken (waarschijnlijk zonder bij na te denken) zo maar geblokkeerd door een marktkraam. Niemand ziet de fietser nog als klant van de markt. Moet er in het wegennet iets veranderd worden, dan worden uitgebreide studies en berekeningen gemaakt, misschien wel adviesbureaus erbij gehaald om de beste tijdelijke oplossing voor de automobilist te bedenken. Daarna komt de fiets aan bod, ja daar wordt wel aan gedacht, maar ogenschijnlijk altijd in 2e instantie. Dat terwijl omleidingen voor de fietser veel meer impact hebben dan voor de automobilist. Of je terwijl het regent nu 3km omrijdt in een verwarmde auto of op de fiets, dat maakt nogal een verschil.

Komt dit nu allemaal voort uit een gebrek aan liefde voor de fiets of haat misschien, nee er wordt gewoon niet over nagedacht.

Mijn advies aan iedereen is dus: denk eens wat meer aan de fietser, het is ook een medeweggebruiker, een klant en een bewoner van de stad.