GroenLinks vindt werkgelegenheid een belangrijk punt voor Lelystad. Een groter en gevarieerder aanbod van werk is essentieel voor een sociaal evenwichtig en economisch gezond Lelystad.

Maar werkgelegenheid gaat niet ten koste van alles, zeker niet ten koste van het milieu en onze woonomgeving. Dat is, kort samengevat, het dilemma. GroenLinks heeft gewikt en gewogen en natuurlijk: onderzoek gedaan. Spitten in de historie gaf aan dat vanaf 1996 getracht is op dezelfde plek een ‘milieupark’ (nomen est omen) te vestigen met zware industrie. Daar is toen door diverse belanghebbenden tegen geprocedeerd. Op 29 januari werd in de raad gediscussieerd over het huidige plan van het college.

‘Een overslaghaven voor o.m betongranulaat en teergerelateerde producten (te recyclen asfalt met een hoog teergehalte -TAG- ), betonvergruisinstallaties en andere nog niet gespecificeerde activiteiten.’ Grote en op dit moment enige private investeerder is BRC- van Bentum Recycling. Dit bedrijf is een conglomeraat van BV's en Holdings die het beeld oproept van een op z’n minst twijfelachtige reputatie in het verleden, zowel financiëel als milieutechnisch, er kleeft een vieze geur van milieudelicten aan deze firma, en ook het personeelsbeleid laat blijkens ons onderzoek zeer te wensen over. Het bedrijf opereerde vaak op het randje door export van vervuild asfaltgranulaat naar buiten de EU (o.a. Estland) en lozingen van giftige restproducten. In eigen land zijn er meerdere processen lopende wegens (fijn)stof overlast of stank van deze bedrijven. Onlangs is een zeer veel overlast gevend en stof en stank uitstotend Amsterdams bedrijf aan het conglomeraat toegevoegd (Steenkorrel bv.) De vraag is natuurlijk of zo’n soort bedrijf een nieuw bedrijventerrein in Lelystad vorm en inhoud moet gaan geven….

En: is dit de weg waarop Lelystad groot wil worden als: 'het mileuafvoerputje van de grote steden'? De kans dat de vestiging van een dergelijk bedrijf Lelystad meer schaadt dan voordeel biedt, is levensgroot. En dat dit de vestigingskans van andere, milieuvriendelijker bedrijven, afstoot, is zeker niet ondenkbaar. Immers, BRC-van Bentum valt onder milieucategorie 5, de meest milieuonvriendelijke. (Een overslaghaven per definitie ook, maar daar is GroenLinks niet op voorhand op tegen, omdat je daarbij duidelijk kunt aangeven wat wel en wat niet mogelijk is, een goed plan maken dus….)

De schade voor de omgeving, waaronder veel (biologische-) landbouwbedrijven zal zeker groot zijn, maar is nog niet becijferd of in kaart gebracht. Deze problemen los je niet op met een eenvoudige ‘second opinion’, zoals de PvdA en diverse andere partijen verzochten in de Raadsvergadering op 29januari 2013.

Daarvoor is meer tijd en gedegen onderzoek nodig. En die ruimte is er niet omdat de crisis- en herstelwet vereist dat er voor 2014 wordt aangevangen met het project. De financiële risico's zijn voor Lelystad nog volstrekt onduidelijk. Voor GroenLinks staat vast dat dit geen win-win situatie is, en zeker geen ‘green deal’ (dat is een term die de politiek heeft uitgevonden in het kader van de crisis- en herstelwet om vervuild, deels gerecycled bouwmateriaal tijdelijk de mogen gebruiken bij nieuwe projecten!)

GroenLinks vindt een overslaghaven met bijbehorende werkgelegenheid zeer goed mogelijk, maar dan moet bijv. ook de aan- en afvoer van goederen ontlast worden door de aanleg van een spoor-raccordement, vervoer per trein dus. En moeten bedrijven wezenlijk bijdragen aan het verminderen van het goederentransport over de weg, of andere milieuvoordelen gaan bieden, naast werkgelegenheid. Daarom ziet GroenLinks geen sterke kanten in het huidige collegevoorstel.

Wij willen dus wel een ontwikkeling van de Flevokust, maar met gedegen garanties vooraf dat er geen milieuschade of andere overlast optreedt. We hebben daarom tegen het voorstel gestemd.

De Raad heeft in meerderheid ingestemd met het voorstel voor het verlenen van een ‘ontwikkelingskrediet’ van +/- 700.000 € en het houden van een ‘second opinion’. GroenLinks, D66 en Bindend Lokaal hadden daar geen vertrouwen in en stemden tegen.

(Update): Provinciale Staten, die moeten besluiten over het verstrekken van een 'achtergesteld krediet' van 4.000.000 €  aan de Gemeente Lelystad, vergaderen daar eind februari over (wrsch. de 27e)