De onlangs ingediende petitie (burgerinitiatief van Anita de Harde, Hans de Rijk en Amber Moet) aan de Raad om als gemeente Lelystad te stoppen met chemische bestrijdingsmiddelen tegen onkruid, waarvan Roundup het meest gebruikt wordt, is gisteravond in een beeldvormende sessie gepresenteerd aan de Raad van Lelystad.

De grootste bezwaren tegen dit middel van chemiereus Monsanto zijn de onherstelbare en nog onduidelijke (lange termijn) genetische schade  aan onkruiden en sommige diersoorten, bijen en amfibieën bijv.  Ander probleem is dat het middel, dat sinds een paar jaar patentvrij is, en dus door steeds meer fabrikanten op de markt gebracht wordt, steeds goedkoper wordt, maar ook steeds in hogere dosering gebruikt moet worden vanwege resistentie. Ook is er aantoonbaar risico voor  mensen, met name vanwege risico’s voor zwangere vrouwen en de kwaliteit van sperma bij mannen. (hormoonverstoringen, geboorteafwijkingen). Waterleidingbedrijven hebben steeds meer moeite om de residuen van Roundup uit het drinkwater te filteren. De alternatieven zijn legio, maar zijn soms wat duurder: branden, hete stoom, heet water, borstels etc. Inmiddels gebruiken veel grote gemeenten alternatieven, meestal branden of stoom, wat het meest effectief en niet veel duurder is, als men alle veiligheidsmaatregelen  die nodig zijn voor het gebruik, opslag en verwerking van Roundup meetelt.  De GroenLinks fractie in de 2e kamer heeft middels een aangenomen motie in 2011 geregeld dat niet-commercieel gebruik  vanaf  2015 verboden wordt. Europese wetgeving tegen commercieel gebruik is in voorbereiding. Het grote probleem met Roundup is dat het nog veel onvoorziene onomkeerbare neveneffecten heeft op onze bodem en biodiversiteit.  Water en hitte hebben dat niet, dus GroenLinks zegt met de initiatiefnemers: stoppen, nu! We denken dat de voorraad van 4 jaar geleden, toen de vraag om te stoppen ook al voorbijkwam, inmiddels wel op zou moeten zijn. Als Lelystad  waarde hecht aan “Lelystad geeft lucht", zou ik me als college behoorlijk gaan staan schamen dat hier niet eerder aan is voldaan.