GroenLinks heeft bij de ledenraadvergadering van 27 november het verkiezingsprogramma voor 2014 - 2018 definitief vastgesteld. Het volledige programma is te vinden in de bijlage.

“Banen”, “zorg” en “schone energie” zijn de inhoudelijke accenten die GroenLinks landelijk heeft uitgekozen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014.

GroenLinks Lelystad voegt daar aan toe: “samen werken aan een betere samenleving”. Het ideale Lelystad is als het aan GroenLinks ligt een ruime, groene, levendige, ongedeelde stad, waarin iedereen er mag zijn en naar vermogen meedoet in de samenleving. Een stad:

• die fysiek en sociaal duurzaam is;

• met een bijzonder oog voor de kwetsbaren;

• waarin we de bestaande kernkwaliteiten maximaal benutten en uitbouwen;

• die zo een duidelijk eigen karakter heeft;

• die best bereid is problemen elders in het land op te helpen lossen - we hebben geen oogkleppen op - maar wel doordacht en verantwoord.

De gemeente krijgt de komende jaren veel nieuwe taken. Op sommige terreinen is zij de bepalende instantie. Maar we leven in een netwerksamenleving. Steeds vaker is de gemeente partner in ontwikkelingen te midden van bewoners, werkers, recreanten en maatschappelijke en commerciële partijen in de stad. Zo wil GroenLinks dat de gemeente zich de komende jaren opstelt.