In het raadsakkoord, dat (bijna) alle partijen in de gemeenteraad vorig jaar met elkaar vastlegden, is de ambitie uitgesproken om in 2026 tot de beste fietssteden van Nederland te behoren. Waarom is dat nodig?
Fietsen is niet alleen leuk en makkelijk, maar ook gezond. In een tijd waarin mensen ongezonder en dikker worden, kan fietsen een van de oplossingen daarvoor zijn. Ook staan er vaak files op de autowegen door de stad heen, vooral in de spits. Waar we nu onze stad nu vooral hebben ingericht op auto’s, zijn er voor fietsers nog verbeteringen mogelijk. Daarom vroeg GroenLinks bij de bespreking van de kadernota om snel met plannen te komen om de hoge ambities waar te maken. Tot nu hebben we daar namelijk nog maar weinig van gezien.
De hoofdfietspaden van Lelystad liggen er in principe goed bij, maar er zijn ook verbeterpunten te vinden. Zo zijn de routes door/om het stadshart, Bataviastad en het Lelycentre niet goed. Je wordt door voetgangersgebieden geleid of een doorgaande route bestaat uit bruggen, slagbomen en bochtjes. Dat moet beter kunnen. Bij omleidingen wordt vaak te weinig rekening gehouden met fietsers. En fietsroutes stranden soms midden in een wijk. Daarom is het goed dat we de fietsroutes weer eens onder de loep nemen en zorgen dat kwaliteit, veiligheid en comfort weer op orde zijn.
Naast onze breed gedragen motie zijn er ook andere voorstellen aangenomen over fietsen. Zo wordt er onderzocht of het fietspad langs het Gelderse diep verlicht kan worden en wordt er gekeken naar oplossingen voor de fietsproblematiek bij het Agoraplein. Niet alleen daar, maar op meerdere plekken in de stad is er een tekort aan fietsenstallingen. Ook die uitdaging kan worden meegenomen in het plan dat in het najaar besproken wordt in de gemeenteraad.