Voldoende groen en natuur zijn onmisbaar. Voor ons welzijn, voor de ontwikkeling van onze kinderen en voor het voortbestaan van dieren en insecten. GroenLinks Lelystad wil schone lucht voor iedereen, kwetterende vogels en kinderen die zorgeloos op straat spelen. We koesteren de schoonheid en de rust van een natuurwandeling door het bos of langs de kust. GroenLinks Lelystad strijdt voor het recht op een groene leefomgeving voor en van ons allemaal. We komen op voor natuur, dieren en insecten. En daarom willen wij fundamenteel andere keuzes maken. Groene en sociale keuzes. Met geluk, gezondheid en onze aarde voorop. In Lelystad hebben we al deze ingrediënten paraat staan: rust, ruimte en nieuwe natuur.
DIT MOET ER GEBEUREN
- Samen met bewoners, verenigingen en bedrijven aan de slag met het zo goed en groen mogelijk inrichten van hun woonomgeving.
- Experimenteren met innovaties zoals groene daken en gevels/stimuleren van de aanleg van groene daken.
- Bij de inrichting van nieuwe straten of herinrichting van bestaande straten en pleinen worden maatregelen getroffen om regenwater vast te houden en -overlast tegen te gaan. Ook wordt zo veel mogelijk extra groen – ook met bomen – aangelegd.
- Bewoners worden gestimuleerd hun eigen grond niet volledig te betegelen maar ook daar gras, borders of grind aan te brengen, en regenwater deels op te vangen met regentonnen. We zorgen ervoor dat we zonder kosten stoeptegels komen ophalen als bewoners hun tuin willen vergroenen.
- Bestaande natuurgebieden als Knarbos, Natuurpark en Larserbos moeten worden uitgebreid en verbeterd en zoveel mogelijk met elkaar worden verbonden.
- Daar waar ecologische verbindingen zijn verslechterd/gesneuveld door de aanleg van het vliegveld, nieuwe wegen en dergelijke dienen deze hersteld te worden, waar nodig met ecoducten.
- Onze parken, bermen en andere groene plekken worden voortaan verzorgd en aangelegd volgens de principes van ecologisch beheer.
- Bomen dienen met zorg behandeld te worden. Als de gemeente een boom kapt, planten we er twee terug.
- Om bomen te kappen met een bredere omtrek dan 25 cm is een vergunning nodig, zowel voor de gemeente als voor particulieren en bedrijven.
- Wij zorgen voor een ballonnen- en vuurwerkverbod in heel Lelystad.
- De maximumsnelheden in de stad gaan omlaag. Op alle dreven wordt de maximumsnelheid 50 km/uur en in het centrum 30 km/uur.
- Betaald parkeren voor auto’s, meer laadpunten voor elektrische auto’s, betere fietsverbindingen en meer gratis stallingsmogelijkheden.
- Betere treinverbindingen met Utrecht en Amsterdam en komst van de Lelylijn
- Geen uitbreiding van Lelystad Airport.
- Creatieve oplossingen voor leegstand in het stadscentrum.
- Verdere ontwikkeling van het kustgebied, waarbij duurzaamheid en Lelystad als hoofdstad van de Nieuwe Natuur centraal staan.
Verbinden van natuurgebieden
Natuur, landschap en biodiversiteit
Natuur, landschap en biodiversiteit zijn voor het leven van de mens van grote betekenis, zo niet een voorwaarde. Als mens hebben we de natuur nodig. Zij produceert de zuurstof die we inademen en in de natuur komen we tot rust in hectische tijden. Het landschap geeft ons een gevoel van ruimte en vrijheid. De biodiversiteit is een onderdeel van ons eigen bestaan en daarom een noodzaak.
Biodiversiteit is als het immuunsysteem van de aarde. De diversiteit aan soorten en ecosystemen houden onze leefomgeving in balans. Hoe minder biodiversiteit en variatie in het landschap, hoe groter de kans op plagen en ziektes. Onze volksgezondheid kan dan ook niet los gezien worden van de gezondheid van gehouden dieren en de gezondheid van ecosystemen. Ook economen en financiële instellingen zien in dat biodiversiteit onmisbaar is voor welzijn, gezondheid en economie.
Lelystad als hoofdstad van de nieuwe natuur met belangrijke natuurgebieden op haar grond- (en water)gebied – zoals de Oostvaardersplassen en het Markermeer – moet deze verantwoordelijkheid nadrukkelijk in haar beleid vertalen.
GroenLinks Lelystad wil natuurinclusief bouwen waarbij de natuur en de biodiversiteit uitgangspunt zijn bij de bouw van nieuwe wijken en de renovatie van bestaande wijken.
We zijn voorstander van een andere invalshoek voor onderhoud van gemeentelijk groen: hanteer ecologische uitgangspunten, laat buurtgroen beheren door bewoners die dat willen en accepteer het als zij buurtgroen willen omzetten in bijvoorbeeld moestuintjes of schapenweitjes. In het maaibeleid wordt rekening gehouden met de jaarlijks variërende bloeiperiode van wilde en bijzondere planten in de bermen en groene gebieden (zoals het Zuigerplasbos) en zorgen we voor dier en natuur door ballonnen en vuurwerk te verbieden.
Lelystad als échte hoofdstad van de nieuwe natuur
Vergroening en klimaatadaptatie
Klimaatverandering maakt verandering van de inrichting van onze ruimte noodzakelijk. We moeten ons voorbereiden op toenemende extreme regenval, afgewisseld met langere perioden van droogte en extreme hitte. Bij extreme regenval is het nodig het water – al dan niet tijdelijk – te kunnen opslaan. Toenemende hitte en droogte maken meer groen in de wijken noodzakelijk. Bomen houden de omgeving koeler, zorgen voor schaduw en houden grondwater vast.
Iedere renovatie of aanpassing in de openbare ruimte levert méér groen, biodiversiteit en klimaatbestendigheid op. Met andere woorden: elke aanpassing moet onze gemeente óók groener en ‘waterinclusiever’ maken.
Om te kunnen omgaan met extreme neerslag is het nodig dat regenwater zomin mogelijk in het riool terechtkomt, maar wordt opgevangen door ofwel groen waarna het in het grondwater kan weglopen ofwel door opslag van het water voor drogere tijden.
Mobiliteit
Lelystad is erg auto-gericht. Dat moet anders. In het toekomstige Lelystad zetten we volledig in op wandelen, fietsen en openbaar vervoer en beperken we de hinder van autoverkeer.
De maximumsnelheden in de stad gaan omlaag. Op alle dreven wordt de maximumsnelheid 50 km/uur en in het centrum 30 km/uur. Op alle andere wegen binnen de bebouwde kom wordt de maximumsnelheid 30 km/uur. Betaald parkeren blijft.
We stimuleren fietsen door het realiseren van gratis fietsenstallingen bij alle ingangen van het Stadshart, door verbetering van de bewegwijzering van de hoofdfietsroutes en doordat fietsers op meer plekken voorrang krijgen op het autoverkeer.
Ook het openbaar vervoer wordt volop gestimuleerd. Samen met de provincie blijven we pleiten voor de Lelylijn en voor een betere treinverbinding naar Utrecht en Amsterdam.Het station is makkelijk en veilig te bereiken voor fietsers en voetgangers vanuit alle richtingen. Rond het station ontstaat een leefbaar gebied dat autoluw is. We ontmoedigen autoverkeer door het centrum. De doorgang Visarenddreef naar de Middenweg onder het station wordt alsnog gesloten voor auto’s.
De uitbreiding van Lelystad Airport gaat ten koste van het klimaat, het woonplezier van de inwoners van vier provincies én het is de vraag wat het economisch zal opleveren. De veelbejubelde nieuwe vestiging van het bedrijf Inditex kwam er bijvoorbeeld niet vanwege het vliegveld maar vanwege de snel beschikbare ruimte. We zijn er niet van overtuigd dat we de milieunadelen maar op de koop toe moeten nemen vanwege eventuele economische voordelen. Daarom is GroenLinks Lelystad geen voorstander van de uitbreiding van Lelystad Airport. De besluitvorming over het vliegveld is een landelijk besluit, waar we als GroenLinks Lelystad natuurlijk goed zicht op houden.
Gelet op de hinder die de luchthaven veroorzaakt, vragen we van zich vestigende bedrijven niet alleen inzet om de lokale werkloosheid te verminderen, maar ook een extra bijdrage om de leefbaarheid van de stad te bevorderen. Bij (al dan niet vertraagde) voortzetting van het traject zetten we ons in voor zorgvuldige procedures met een maximale betrokkenheid van de bevolking, stimulering van initiatieven zoals de Lelystadse Boer, optimale bescherming van landschap, natuur en een maximale inzet op duurzaamheid (ook wat betreft infrastructuur en bedrijventerreinen).
Beter OV
Ontwikkeling van de stad
De vernieuwing van het stadscentrum zetten we door: de pleinen krijgen elk een eigen identiteit; onderwijs, groen, cultuur en ontspanning krijgen een rol in het stadshart; en startende ondernemers worden gestimuleerd. Hierbij gebruiken we het bestaande als basis en is maatschappelijke waarde net zo belangrijk als economische waarde bij ruimtelijke afwegingen. Leegstand in het stadscentrum wordt aangepakt met creatieve oplossingen. Winkelpanden kunnen bijvoorbeeld een andere, passende, bestemming krijgen.
Aan de kust staan toerisme, recreatie en watersport centraal, gemengd met wonen. Dit willen we verder uitbouwen. De relatie tussen de kust en het stadscentrum (functioneel onderscheidend, mentaal en ruimtelijk verbindend) willen we versterken. Duurzaamheid en Lelystad als hoofdstad van de Nieuwe Natuur staan ook hierbij centraal.