Elk kind heeft recht op hoogwaardig onderwijs. Scholen in Lelystad scoren gemiddeld 13% lager dan het landelijke gemiddelde op de CITO-score en de vroege schooluitval is hoog. GroenLinks wil de kwaliteit van onderwijs in Lelystad verbeteren. Samen met de scholen kijken we waar de verbeterkansen en -oplossingen liggen, niet alleen bij de scholen, maar ook door de rol van het gezin hier al vroegtijdig in mee te nemen. We praten met de leerkrachten over wat er beter kan en nodig is voor het onderwijs en maken hiertoe effectiever gebruik van de bestaande overleggen. We maken samen een plan van aanpak om schooluitval te verlagen en het rendement van scholen te verhogen.
Het (lager) onderwijs kampt met personeelstekorten. Via de gezamenlijke en samenhangende aanpak van de Regionale Aanpak Personeelstekort (RAP) voor Lelystad en Dronten kan de gemeente een faciliterende en aanvullende bijdrage verlenen aan het creëren van een aantrekkelijke arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld door van Lelystad een aantrekkelijke woonstad te maken en in gezamenlijkheid een woon- en werkgarantie aan te bieden.
Binnen het onderwijs dient er voldoende aandacht voor sport, gezondheid, voeding, diversiteit en inclusie te zijn. We ondersteunen scholen om dit op te nemen in het aanbod.
We zetten actief in op het verbeteren van het taalonderwijs om taalachterstanden te voorkomen. We maken de toegang tot cultuur eenvoudig door scholen actief samen te laten werken met de bibliotheek en Kubus.
Kinderen leren op school hoe ze hun waarde kunnen inzetten, dat bereiken we door samen te werken met lokale instanties en door initiatieven zoals ‘Challenge Up’ te stimuleren en verder uit te bouwen. De uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan heeft behoorlijke vertraging opgelopen en dient zo spoedig mogelijk vlotgetrokken te worden. Ook de ventilatie in veel scholen uit de jaren zeventig en tachtig kan aanmerkelijk verbeterd worden. We ondersteunen bestaande scholen bij het verduurzamen en stimuleren initiatieven die hieraan bijdragen zoals het vergroenen van de schoolpleinen. Nieuwe scholen worden energieneutraal en zo circulair mogelijk gebouwd. De nieuwe scholengemeenschap Porteum loopt hierin voorop.
Porteum wordt een onderdeel van de stad door verbindingen aan te gaan tussen onderwijs en samenleving. De gemeente heeft hierin een stimulerende rol. We onderzoeken de mogelijkheid om hoger onderwijs te faciliteren in Lelystad om hiermee een completer onderwijsaanbod te bieden en de aantrekkelijkheid van de stad te vergroten. Mocht een volwaardige hogeschool geen realistische optie zijn, dan onderzoeken we hoe we de samenwerking met hogescholen in de regio kunnen intensiveren, bijvoorbeeld door een (deel)opleiding aan te bieden vanuit Lelystad. We zorgen voor onze jongeren door stageplekken te bieden bij de gemeente en aanverwante organisaties en door afgestudeerden te ondersteunen bij de overgang naar werk. Zo bestrijden we de jeugdwerkloosheid en bevorderen we arbeidsparticipatie. We maken hierbij duidelijke afspraken om stagediscriminatie te voorkomen, door bijvoorbeeld anoniem solliciteren de norm te maken.
Het passend onderwijs zorgt voor extra uitdagingen. GroenLinks Lelystad wil kleinere klassen waar voldoende en gespecialiseerde kennis is, zodat iedereen kan meedoen. In Lelystad verdient hierin ook het onderwijs aan kinderen die buiten de ‘norm’ vallen aandacht. Dat wil zeggen aandacht voor meer- en hoogbegaafde kinderen en voor kinderen met leermoeilijkheden zoals bijvoorbeeld dyslexie. Voor deze laatste groep wil GroenLinks met name de norm verruimen om in aanmerking te kunnen komen voor vergoede dyslexietest en dyslexiezorg. Door het vergroten van de aandacht en het verruimen van de kaders voor specifieke zorg wil GroenLinks bereiken dat scholen beter toegerust worden om onderwijs te geven aan deze groepen kinderen.