“Aardig zijn tegen onze toezichthouders”, maar ook: “Meer groen” of “Meer openbare toiletten”. “Een paar keer per jaar samen ontbijten aan lange tafels” en “Lokale retail – ondernemers stimuleren”. En wat te denken van “Een sauna-eiland voor de kust”? Het zijn een paar van de ideeën die bezoekers van de Wisselwinkel tijdens de verkiezingscampagne van GroenLinks voor de gemeenteraadsverkiezingen opschreven. Voorafgaand aan de raadsvergadering van 10 juni 2014 overhandigde Judith Boertjens alle 287 ingevulde briefjes via de burgemeester aan de gemeenteraad en het college van B en W.
“GroenLinks heeft beloofd zich de komende vier jaar in te zetten voor de broodnodige revitalisering van het stadscentrum,” aldus Boertjens. “We beloofden de bezoekers hun ideeën over te brengen aan het nieuwe gemeentebestuur. Die belofte komen we nu na.”
Het meest genoemd zijn aanpassingen in de openbare ruimte en het groen. Maar er wordt ook meegedacht over hoe iets te doen aan de leegstand, welke winkels men graag zou zien (de Primark scoort hoog) en veel mensen hebben ideeën over verlevendiging via kleine en grotere activiteiten. Meer prullenbakken moeten het stadshart schoner maken.
GroenLinks hoopt dat het college in de zomer gaat nadenken met dit bijzondere stukje participatie als inspiratie. Boertjens: “Wij verwachten dan direct na de zomer een even inspirerend voorstel voor de aanpak van het Stadscentrum. Wij, en met ons de inwoners van Lelystad, zijn benieuwd.”